Længslen efter flystøj

Forleden blev 1593 SAS-ansatte fyrede. I alt forventes op til 8000 af de i alt 22.000 ansatte i eller omkring lufthavnen forventes at miste deres job som følge af corona-krisen. For mange er lufthavnsmiljøet en del af deres identitet en livsstil, og de har ingen uddannelse at falde tilbage på.

Foto: SAS

Af Pia Melander Guilbert

Maja Vangs far var ansat i lufthavnen i 34 år. I mandags fik han sin fyreseddel i e-boks. I nyhedsbrevet A4 beskriver Maja Vang, der er journalist, hvordan corona-krisen har ramt hendes og mange andre amagerkanske familiers hverdag som en larmende stilhed:

”Han er 64 år, min far. Han havde regnet med, at han skulle være tre år mere i lufthavnen. Nu har han så meget tid, at han ikke ved, hvad han skal stille op med den,” skriver hun

Blommen i et æg

Majas far har været kuffertslæber og kørt rundt i lufthavnsområdet med piloter og stewardesser. Efter sin femte blodprop fik han for ti år siden flexjobbet som ”oliemand”. Det er ham der sørger for, at der olie på SAS-bilerne i lufthavnen.

”Han sagde ofte, ‘at han havde det som blommen i et æg’,” fortæller hun og nævner også ægteparret Ole Falster og Pia Sudsgaard. De har begge været hjemsendt fra deres job i lufthavnen og kender også til følelsen af stolthed.

”For de fleste af os herude er det jo en del af ens identitet at arbejde i lufthavnen. Det er en arbejdsplads, man er stolt af. Vi hilser på naboer og venner, når de cykler på arbejde og får en bajer efter fyraften på Air Pub,” forklarer ægteparret til Maja Vang.

Farvel til havnekortet

Op imod 8000 af de i alt 22.000 ansatte i og omkring lufthavnen forventes at miste deres arbejde som følge af corona-krisen. Mange af dem bor i Dragør og Tårnby. Og selvom flyene igen er begyndt at lette og lande i Kastrup, kommer der til at gå lang tid, før flytrafikken er tilbage på niveauet før krisen.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard er selv vokset op på Amager, og han har også mærket konsekvenserne af de mange fyringer på nært hold:

”Man kommer fra et sted, hvor der har været enorm lav arbejdsløshed, fordi der har været den her kæmpe store arbejdsplads. Der er mange, der vil få nogle store udfordringer. Især dem, som jeg kender mange af: Dem, der er blevet fyret efter at have været i lufthavnen i over 30 år, og som ingen uddannelse har,” forklarer han til Maja Vang i Nyhedsbrevet A4. Og det handler ikke bare om økonomi, men også identitet, understreger han: 

”Der er en helt særlig stolthed ved at have et havnekort (personalekort med adgang til lufthaven, red.).”

 

Seneste artikler

 

Fik du læst?

Tivoli er åben…

FORÅR: Iklædt påskegult åbnede Tivoli i dag portene til dette års sommersæson, der varer til 22. september. Forlystelseshaven lægger ud med at markere Påske i

Læs mere »