No menu items!
More
    tirsdag, juli 7, 2020

    Forside Nyheder Tilbageblik: 20 år med Øresundsbroen

    Tilbageblik: 20 år med Øresundsbroen

    1. juli 2020 fylder Øresundsbroen 20 år. Over 114 millioner køretøjer har taget rejsen over sundet siden indvielsen i 2000. Vi fejrer 20-års jubilæet med en tur gennem broens historie.

    Foto: PR

    Af Pia Melander Guilbert

    Allerede i marts 1991 indgik Danmark og Sverige en aftale om, at der skulle bygges en fast forbindelse over Øresund. To år senere begyndte arbejdet, og 1. juli 2000 kunne broen indvies af Danmarks Dronning Margrethe og Sveriges Kong Carl Gustaf. Det blev fejret med folkefest, både på Lernacken ved Limhamn og 5-øren og 10-øren ved Kastrup.

    Øresundsbroen indvies den 1. juli 2000. Foto: PR

    I 2001, Øresundsbroens første hele kalenderår, kørte knap tre millioner køretøjer over broen. Til sammenligning kørte 7.454.231 køretøjer over broen i 2019. Og hvor det i løbet af broens første leveår var pendlerne, der udgjorde den største kundegruppe, har de ferierejsende siden overtaget førstepladsen.

    2005: Bropas skaber stigning i fritidstrafik

    I 2005 introducerede man BroPas-aftalen til regionens fritidsrejsende. Med maling rullede man den røde løber ud i betalingsanlægget, så alle aftalekunder kunne mærke, at de var noget særligt og fik særlig service. Samtidig begyndte Øresundsbroen at markedsføre tilbud på den anden side af sundet på en helt ny måde. Fordelsprogrammet Club BroPas blev født. Det bidrog til en stigning i fritidstrafikken med omkring 8 procent i 2005.

    2008: Finanskrisen får danskerne til at tage til Sverige

    I 2008 blev den økonomiske krise en kendsgerning. Den svenske krone blev kontinuerligt svagere og vekselkursen fra SEK til DKK nåede ned på 0,68. Det betød, at danskerne begyndte at handle mere i Sverige og fik øjnene op for udbuddet af oplevelser på den anden side af sundet. Da den svenske krone steg igen, fortsatte danskerne med at køre til Sverige.

    2019: Hver tredje bil en fritidskunde

    I 2019 steg de danske aftalekunders fritidsrejser over broen med 10,6 procent i forhold til 2018, hvilket igen er en klar effekt af den svage svenske krone og et målrettet arbejde med fritidsmarkedet gennem fordelsklubben Club BroPas.

    Ser vi bort fra corona-perioden er hver tredje bil, der kører broen i dag en fritidskunde. 

    ”Øresundsbron er en fysisk manifestation af det stærke bånd, der er mellem os, der bor i Danmarks hovedstad og i Sydsverige. Vi er fra hver vores side af broen i familie med hinanden, vi arbejder på begge sider, vi tager på ferie, shopping og til kulturoplevelser. Med broen blev det for 20 år siden for alvor muligt at integrere hele regionen i ét samlet arbejdsmarked, det, vi i dag kalder Greater Copenhagen, hvor broen er hovedpulsåren i en region, der rummer 4,3 millioner mennesker”, Frank Jensen (S), overborgmester i København

    Herunder kan du se Øresundsbroens 20-års jubilæumsfilm:

    Øresundsbron fylder godt nok 20 år den 1. juli 2020. Men broens historie går endnu længere tilbage. Herunder kan du se nogle milepæle i broens historie – lige fra aftalen mellem Danmark og Sverige blev underskrevet i 1991 frem til 20-års jubilæet.

    23. marts 1991
    Danmark og Sverige underskriver aftalen om at bygge en fast forbindelse over Øresund.

    September 1993
    Arbejdet på de danske landanlæg begynder. Det omfatter 9 km motorvej og 18 km jernbane.

    August 1995
    Arbejdet på kyst-til-kyst-forbindelsen begynder med offshore gravearbejder i Øresund.

    1. april 1997
    Det første af de to fundamenter til højbroens pyloner bugseres fra Malmø og sænkes ned i et 17 meter dybt hul, der er gravet i havbunden.

    8. august 1997
    Det første af de 20 tunnelelementer bugseres fra fabrikken i Københavns Nordhavn til Drogden, hvor det sænkes ned i den gravede tunnelrende.

    27. september 1997
    De 9 km motorvej til Københavns Lufthavn indvies.

    27. september 1998
    De 18 km jernbane mellem Københavns Hovedbanegård og Københavns Lufthavn i Kastrup indvies. Dermed er de danske landanlæg færdige.

    16. marts 1999
    Den sidste meter af sænketunnelen støbes, og den første bil passerer gennem tunnelen.

    14. august 1999
    Det sidste brofag placeres. Der er fast forbindelse mellem Danmark og Sverige. Begivenheden fejres som Bridging the Gap med deltagelse af 8000 brobisser samt Kronprinsesse Victoria fra Sverige og Kronprins Frederik fra Danmark.

    Foto: PR

    1. december 1999
    Den sidste del af jernbanen mellem København og Malmø placeres.

    9. – 12. juni 2000
    Åben Bro. 80.000 mennesker cykler, ruller, løber eller går over Øresundsbron ved det allerførste broløb, som dermed er verdens største motionsløb mellem to lande.

    17. juni 2000
    Yttre Ringvägen og de svenske landanlæg indvies.

    1. juli 2000
    Øresundsbron indvies af Danmarks Dronning Margrethe og Sveriges Kong Carl Gustaf. Der er folkefest på Lernacken ved Limhamn og 5-øren og 10-øren ved Kastrup.

    18. september 2000
    Bil nummer 1.000.000 kører over Øresundsbron.

    27. februar 2001
    Øresundsudstillingen på Lernacken i Sverige lukker. Udstillingen havde i alt 600.000 besøgende.

    21. juli 2003
    Bil nummer 10.000.000 kører over Øresundsbron.

    Juni 2004
    Den sjældne, grønbroget tudse blev fundet for første gang på Peberholm.

    Februar 2005
    Øresundsbron opnår 100.000 aftalekunder.

    1. juli 2005
    Øresundsbron fylder 5 år. I betalingsanlægget tilbydes kunderne pudsning af forruden, så de kan se mulighederne på den anden side.

    1. november 2006
    Caroline Ullman-Hammer tiltræder som administrerende direktør efter Sven Landelius.

    August 2008
    Øresundsbron opnår 200.000 aftalekunder.

    2. maj 2010
    Bil nummer 50.000.000 kører over Øresundsbron.

    12. juni 2010
    Broløbet mellem Danmark og Sverige – det foreløbigt sidste – bliver et tilløbsstykke med næsten 30.000 glade motionister på rutens 21,1 kilometer.

    1. juli 2010
    Øresundsbron fylder 10 år. Det fejres med folkefest, fyrværkeri og uddelingen af Ildsjæleprisen for første gang.

    11. november 2010
    Øresundsbron arrangerede for første gang Øresundsbron Business Meeting – et event hvor virksomheder i både Danmark og Sverige kan mødes og udveksle kontakter og inspiration.

    Juli 2012
    Over 300.000 aftalekunder blev noteret på Øresundsbron.

    Juni 2014
    Den grønbroget tudse fejrer ti år på Peberholm. I resten af Norden uddør den desværre uhyggelig hurtigt.

    Juni 2015
    Pilgrimsfalken ynglede for første gang på Øresundsbron. Et forældrepar får to unger i en falkeredde, som i 2003 blev hængt op på én af bopælene på forbindelsen.

    August 2015
    Øresundsbron opnår 400.000 aftalekunder.

    2017
    Øresundsbron udvikler betalingsanlægget med en ny portal, som blandt andet åbner op for nye og smarte betalingsmuligheder.

    16. juni 2017
    Bil nummer 100.000.000 kører over Øresundsbron.

    December 2017
    Øresundsbrons fire pyloner forvandles til adventslys for at sprede julestemning over Øresundsregionen.

    Foto: Johan Nilsson/Øresundsbron

    1 marts 2018
    Aftalekunder kan vælge at anvende nummerpladen som betalingsmiddel på Øresundsbron.

    Mars 2018
    Øresundsbron opnår 500.000 aftalekunder.

    Foråret 2018
    Solcellepaneler installeres ved betalingsanlægget og begynder at producere til virksomheden.

    Sommeren 2019
    På Øresundsbron blev der i juli måned slået hele to trafikrekorder – både når det gælder antallet af biler per døgn (32.100) og per måned (857.500)

    August 2019
    Øresundsbron opnår 600.000 aftalekunder.

    December 2019
    Caroline Ullman-Hammer meddeler at hun i 2020 afgår fra sin position som direktør.

    Kilde/Fotos: Øresundsbroen

    Must Read