Da krigen sluttede for Danmarks vedkommende den 5. maj 1945 var lufthavnen intakt. Man havde frygtet, at De Allierede eventuelt ville sætte lufthavnen ud af spil for at stoppe Luftwaffe.
Af Dines Bogø
Som omtalte tidligere rykkede briterne ind 5. maj 1945 og tyskerne ud dagen efter. Royal Air Force etablerede sig og bemandede de tekniske installationer. I et vist omfang sammen med enkelte tyske teknikere, der var holdt tilbage.
Lufthavnen 1945
Luftwaffe havde opstillet forskellige bygninger i den nordlige del af Lufthavnen ved Lauritzens terminal. Lufthavn Syd bestod udelukkede af tyske anlæg. Mange bygninger heraf en del hangarer.
Der var direkte jernbanespor til Amagerbanen strækning syd for Tømmerup Station. Ud over de mange bygninger var der underjordiske tankanlæg.
Under besættelsen havde danske myndigheder anlagt fire betonbaner. Var det efter tysk ønske til deres transportfly, jagere og skolefly? Eller dansk ønske om, at have en moderne lufthavn, når krigen sluttede og civiltrafikken for alvor blev genoptaget?
Banerne
I slutningen af 1941 var den første bane klar til brug. Det var bane 13-31. Den var 1,4 km lang og 68 m bred.
I 1943 åbnede bane 04-22, der var 1,5 km og 80 m bred. Inden krigen sluttede var banen allerede blevet forlænget. Nu var den 1,8 km.
Senere er bane 04-22 blevet forlænget flere gange. I 1957 så meget, at Amager Landevej blev kappet over.
I 1944 blev der anlagt yderligere to baner. Det var 09-27 og 17-35. Senere blev banerne kun anvendt som rullebaner.
De tyske bygninger i Lufthavn Syd blev anvendt til værksteder. En stor del af området disponerede Marinens Flyvevæsen over lidt efter lidt over.
Royal Air Force
RAF lavede flere opvisninger i lufthavnen. Første gang tirsdag den 22. maj 1945. Den helt store opvisning foregik søndag den 1. juli 1945 med over 200.000 tilskuere. Senere i september 1945 kunne man opleve store amerikanske maskiner.
RAF havde overtaget den tyske sendestation, der var etableret uden for lufthavnen på Gemmas Allé.
Ruterne
Umiddelbart i forbindelse med befrielsen blev al civil flyvning indstillet. Den første genåbnede rute var til Rønne. I begyndelsen var det RAF’s transport command. Så kom de civile selskaber tilbage.
Franske og hollandske fly kom til København. SABENA fra Belgien fulgte efter, ruten til London genåbnede i slutningen af august med tre ugentlige forbindelser. Ruten til Stockholm var allerede genstartet i slutningen af maj 1945 med DDL’s maskine ”Jutlandia”.
Allerede i 1940 havde man planer om flyforbindelse direkte til USA. Det nåede man ikke i 1945, men året efter.
Læs også første del herunder: