No menu items!
More
    onsdag, september 23, 2020

    Forside Nyheder Vi vil så gerne være gode naboer

    Vi vil så gerne være gode naboer

    På trods af både sundhedskrise og hjemsendelsen af rigtig mange medarbejdere, gennemførte Københavns Lufthavn det første virtuelle nabomøde torsdag aften den 14. maj. Administrerende direktør Thomas Woldbye svarede beredvilligt på mange, forskelligartede spørgsmål fra lufthavnens naboer. Henrik Simonsen, der er chef for Master Planning, stillede også op for at fortælle om perspektivet på fremtidens lufthavn, for hvad skal der egentlig ske?

    Administrerende direktør Thomas Woldbye og chef for Community Communication Kathrine Bruun Alexandrowiz byder velkommen til det virtuelle nabomøde. Foto: CPH

    Der var mange gode spørgsmål om lufthavnens aktuelle situation og ikke mindst til indsatsen for at reducere støj og bidrage til et bedre klima, da CPH torsdag aften – for første gang nogensinde – afviklede virtuelt nabomøde. Det normale mødested i Vilhelm Lauritzen Terminalen var skiftet ud. Og i stedet blev der sendt live ud til de godt 100 deltagende naboer fra direktionslokalet på 4. sal i lufthavnens administrationsbygning.

    Præcis på slaget, klokken 18.00, kunne chef for Community Communication Kathrine Bruun Alexandrowiz byde velkommen til seancen – og hendes målsætning var klar:

    ”Jeg vil sørge for, at I får lejlighed til at stille alle jeres spørgsmål – og så gør vi vores allerbedste for at besvare dem alle”, og fortsatte:

    ”Det er min opgave i aften at sørge for, at I kommer til orde”, lovede hun, inden stafetten blev givet videre til lufthavnens administrerende direktør Thomas Woldbye.

    Han fokuserede især på den aktuelle sundhedskrise i Danmark, som også har sat sit meget tydelige aftryk i Københavns Lufthavn og de helt naturlige økonomiske konsekvenser:

    ”Lufthavnen er meget stærkt påvirket af Corona-virussen og dens konsekvenser i samfundet. Bortset fra nogle fragtfly er lufthavnen mere eller mindre lukket ned. Vi har cirka 1 pct. af de passagerer, vi normalt har på det her tidspunkt. Det betyder desværre også, at rigtig mange af vores egne medarbejdere – og de medarbejdere, der arbejder hos vores partnere – er sendt hjem. Og det er en trist oplevelse at gå en tur igennem vores terminaler i disse tider, når man ved, hvor meget liv, der plejer at være”, indledte Thomas Woldbye og pointerede, at det allerede har haft konsekvenser for mange ansatte i lufthavnens økosystem:

    ”De afskedigelser, vi allerede har set hos nogle af vores partnere, påvirker naturligvis samfundet. Derfor arbejder vi lige nu sammen med Tårnby og Dragør kommuner for at afbøde konsekvenserne af det, vi ser – med henblik på at sikre så mange arbejdspladser som muligt. Vi har skåret vores løbende omkostninger med omkring 30%, og det påvirker også lufthavnens investeringsprogram, der nu er blevet halveret. Hvordan investeringerne vil udvikle sig, vil afhænge af, hvad der sker med passagerantallet og muligheden for at krydse grænserne”, påpegede Thomas Woldbye. 

    Ifølge direktøren er der den ekstra udfordring for Københavns Lufthavn, at hvor mange andre virksomheder i højere grad kan tilpasse deres forretning til efterspørgslen, så er Københavns Lufthavn underlagt skrappe lovgivningsmæssige krav, hvilket betyder, at der er mange arbejdsfunktioner, der er de samme i lufthavnen – uanset hvor mange fly, der letter og lander i København.

     LUFTHAVNEN PRIORITERER FORTSAT KLIMAET

    Da sundhedskrisen ramte Danmark, sad ledelsen i Københavns Lufthavn sammen med en række andre parter – bl.a. flyselskaber, andre danske lufthavne, arbejdsgiverforeninger, fagforeninger og Transportministeriet for at forsøge at forhandle et oplæg til et fælles klimapartnerskab. Og det lykkes faktisk at blive enige, fortalte Thomas Woldbye:

    ”Vi ønsker i fællesskab at bidrage til at kickstarte den grønne omstilling, og faktisk er vi også enige om i luftfartsbranchen, at vi skal minimere udslippet af flyenes CO2 med 30% i 2030, og vi går efter at blive fuldstændig emissionsfrie i 2050”.

    Et af spørgsmålene fra aftenens virtuelle deltagere handlede om, hvordan Thomas Woldbye forholder sig til, at flere af de lande, der har givet luftfarten økonomiske hjælpepakker, også har fået stillet grønne modkrav.

    ”Jeg mener, at vi i fællesskab har lanceret en utrolig ambitiøs plan for fremtidens luftfart i Danmark, og i vores klimapartnerskab fokuserer vi også på en klar grøn prioritering, så det er klart, at vi naturligvis vil lægge os i selen for at sikre, at Københavns Lufthavn lever op til de krav, som regeringen kunne finde på at stille til os på det grønne område”, konstaterer han, og peger samtidig på, at lufthavnen ikke har fået nogen målrettet, økonomisk hjælp fra staten:

    ”Vi trækker på velviljen hos bankerne, men det er klart, at det ikke er holdbart, hvis den aktuelle sundhedskrise fortsætter med at udsætte rejselysten hos danskerne,” konstaterede Thomas Woldbye.

    Selv om der kun afgår meget få fly for tiden som følge af Coronakrisen, så var støj, og hvordan Københavns Lufthavn arbejder med støj, et centralt emne hos de virtuelle spørgere. Her slog Thomas Woldbye fast, at den aktuelle krise ikke fjerner lufthavnens store fokus på at gøre mest muligt for at reducere støjen for omgivelserne. 

    ”Vi har ikke nogen glæde af at støje, så jo mere vi kan bidrage til at reducere støjen, jo bedre. Hvis man ser på den udvikling, der har været i lufthavnen i de seneste ti år mht. støj, så er det gået den rigtige vej. Det er ikke noget, der er sket af sig selv, men noget, som vi bevidst arbejder med i samarbejde med flyselskaberne, der har samme interesse som os. Det handler om at fortsætte vores arbejde med løbende at indsamle data, finde ud af hvor støjen opstår – og finde gode løsninger til, hvordan vi kan reducere den. Indsatsen er vokset de senere år, og det tror jeg også vil ske i de kommende år”, sagde Woldbye.

    UDVIKLINGEN ER ESSENTIEL

    Selvom terminalerne i øjeblikket er næsten tomme, og mange mennesker er bekymrede for luftfartens overlevelsesevne, så fortæller historikken alligevel, at branchen – når der har været kriser tidligere – er lykkedes med at komme tilbage. Både 9/11 og finanskrisen er eksempler på kriser, der dæmpede rejselysten markant i negativ retning over hele verden, og meget tyder på, at den aktuelle sundhedskrise også vil være en kilde til en længerevarende opbremsning i rejsebranchen. Ingen ved endnu, hvor længe stagnationen vil vare, men chef for Master Planning i Københavns Lufthavn Henrik Juel Simonsen pointerede, at udviklingen af lufthavnen på den lange bane fortsætter – bare i et lidt lavere tempo:

    ”Vi er Nordeuropas vigtigste, trafikale knudepunkt, og vi bidrager til at forbinde Danmark med resten af verden – både hvad angår mennesker, men så sandelig også for fragt. Det er en position, der også bidrager til vores lands velstand, så derfor er det vigtigt, at lufthavnen stadigvæk udvikles, men det er klart, at det skal være i trit med tiden og med behovet”, konstaterede han, og fortsatte:

    ”Vi har faktisk en af verdens mest effektive lufthavne, hvor vi kan tilbyde passagererne nem adgang til kollektiv transport, effektiv bagagehåndtering, samlede terminalområder, der gør det let som passager at komme rundt”.

    Foto: CPH

    VI VIL SÅ GERNE VÆRE GODE NABOER

    Aftenens virtuelle møde havde som det primære mål at styrke muligheden for dialog mellem især naboer og Københavns Lufthavn. Og netop det gode naboskab er en stor prioritet:

    ”Vi forsøger faktisk altid at tænke vores naboer ind i det daglige arbejde”, konstaterede Henrik Juel Simonsen og blev suppleret af Thomas Woldbye, der afslutningsvis konstaterede, at Københavns Lufthavn faktisk målrettet har skrevet et mål ind i strategien om at have et positivt og konstruktivt forhold ind til netop naboer og lokalsamfund.

    Kilde: CPH/presse

    Must Read

    Tårnbys verdensnyhed

    Tirsdag kunne Tårnbys borgmester indvie kommunens nye grønne energicentral på Tårnby Forsynings renseanlæg. Borgmesteren sagde blandt andet, at projektet vil være med...