CPH: Værste krise siden Anden Verdenskrig

Luftfarten kæmper for livet. Københavns Lufthavn kunne i april tælle i gennemsnit 865 passagerer dagligt – et fald på 99 procent i forhold til sidste år. Det betyder at flytrafikken og indtægterne er forsvundet i Københavns Lufthavn på ganske kort tid.

Københavns Lufthavn er stort set mennesketom efter Coronapandemien lukkede landet, grænserne og stoppede flytrafikken. Foto: AmagerNyt

Torsdag den 9. april blev den mest stille rejsedag i Københavns Lufthavn med kun 424 passagerer. Udover et par dage helt uden flytrafik i april 2010 på grund af askeskyen fra den Islandske vulkan Eyjafjallajökull har der ikke været så stille en dag i lufthavnen siden 1946 – det første år efter Anden Verdenskrig. Det år rejste i gennemsnit 630 passagerer igennem lufthavnen hver dag, oplyser Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse:

Selvom bunden i dag er slået helt ud af luftfarten og indtægterne er væk, er CPH stadig åben for de ganske få passagerfly og ikke mindst for den helt afgørende luftfragt af blandt andet medicin og værnemidler. Det er dyrt og selvom lufthavnen resten af året har stoppet projekter og reduceret omkostningerne for cirka en milliard kroner, er situationen er meget kritisk, understreger lufthavnens administrerende direktør, Thomas Woldbye.

Værste krise siden Anden Verdenskrig
“For luftfarten globalt og i Danmark er det den værste krise siden Anden Verdenskrig. Men vi ved også, at krisen slutter på et tidspunkt, når der forhåbentlig snart findes en behandling og lidt længere ude i horisonten en vaccine mod Corona virus. Hvis Danmark skal have en stærk international lufthavn i fremtiden, skal vi have planlagt en tryg og sikker genstart af den regionale og globale luftfart allerede nu,” siger administrerende direktør, Thomas Woldbye.

I Danmark og resten af EU er myndigheder, ministerier, brancheforeninger, lufthavne og flyselskaber i gang med at undersøge og diskutere, hvordan man i en længere overgangsfase skal sikre, at det er sundhedsmæssigt forsvarligt at rejse med fly i større skala.

“Det er stadig uklart, hvilke initiativer der vil virke bedst. Men det er afgørende, at vi forsøger at få skabt internationale retningslinjer. Kan det ikke lade sig gøre i første omgang må vi lave robuste nationale og bilaterale regler. Når landegrænserne bliver åbnet, vil der være brug for og appetit på at komme ud på ferie- og forretningsrejse. Men forudsætningen for det hele er, at det er sikkert og trygt – både for de rejsende og for de ansatte i flyselskaberne og de mange virksomheder i lufthavnene,” siger Thomas Woldbye.

Foto: CPH

Ens regler for sikker genstart af flytrafik
Han understreger, det er afgørende at koordinere og samordne reglerne og initiativerne – i første omgang i EU og Norden. Her spiller lufthavnenes internationale brancheorganisation i Europa, Airport Council International (ACI) en vigtig rolle.

“Det nytter jo ikke, at der i 28 EU-lande er 28 forskellige regler i lufthavnene om afstand, hygiejne, værnemidler og så videre. Det vil skabe forvirring – og dermed utryghed. En forudsætning for en reel genstart af den kommercielle flytrafik er, at der kommer internationale og ens standarder både i forhold til håndteringen af passagerer i lufthavne og i selve flyene,” siger Thomas Woldbye.

Fra 750 til 25 daglige ankomster og afgange
Normalt er der cirka 750 afgange og ankomster dagligt i Københavns Lufthavn. I dag er der blot omkring 25 til og fra ganske få destinationer som Bornholm, Oslo, Stockholm, Frankfurt, Amsterdam, Doha, Vagar og Kangerlussuaq.

Det afspejler sig også i den månedlige top-10 over destinationer, hvor f.eks. Grønland, Færøerne og Bornholm aldrig har optrådt før. Hvornår antallet af ruter og frekvenser begynder at vokse, er et såkaldt godt spørgsmål:

“Det er helt sikkert, at vi her i 2020 ikke får noget, der bare ligner normale tilstande. Som det ser ud lige nu, vil vi først få noget, der minder om en gradvis normalisering i løbet af 2021. Hvornår vi er tilbage på et niveau som sidste år med 30 millioner rejsende, er umuligt at sige i dag,” siger Thomas Woldbye.

Brug for at genstarte rejser og turisme
Luftfartsbranchen er i færd med et omfattende oplæg til regering og Folketinget om, hvordan man kan åbne for både erhvervsrejser og turisme.

“Målet for CPH er at komme tilbage som Nordeuropas vigtigste HUB og genetablerer de bedst mulige forbindelser fra Danmark til resten af verden – som lufthavn er det vores vigtigste samfundsopgave,” siger Thomas Woldbye

“Vi skal huske, at Danmark gik ind i coronakrisen med en stærk økonomi og en konkurrencedygtig international lufthavn. Nu er vi godt igennem første del af krisen. Det bør vi bruge til at genopbygge og forstærke Danmarks position. Vi kan spare og tjene milliarder ved at få genoprettet turismen og adgangen til at rejse hurtigt,” understreger han.

Kilde: CPH

 

Seneste artikler

Badebro på plads

Søvangs helt eget sjak af frivillige brobisser var sidste weekend på hårdt arbejde med at sætte den imponernede 279,1 meter lange badebro.

 

Fik du læst?