No menu items!
More
    onsdag, august 5, 2020

    Forside Erhverv Derfor skal du annoncere under krisen

    Derfor skal du annoncere under krisen

    Mange medier oplever i øjeblikket faldende annonce-indtægter. Det gælder også for AmagerNyt, men faktisk er krisen et godt tidspunkt at markedsføre din virksomhed over for læserne, som nu er væsentlige mere aktive end normalt. Det gælder bare om at tænke en smule anderledes end traditionelt produktfokus.

    Coronatiden er et godt tidspunkt til at skabe positiv synlighed for din virksomhed. Det gælder bare om at tænke en smule anderledes nu hvor kunderne følger ekstra meget med på de digitale medier.

    Af Pia Melander Guilbert

    Mens annonceindtægterne falder, boomer trafiktallene. Det er i øjeblikket meldingen fra flere medier, fremgår det i en artikel på MediaWatch. Tendensen gælder både landsdækkende og lokalmedier, således også netavisen AmagerNyt og den tilhørende lokale facebookgruppe DragørNyheder:

    – Folk vil gerne følge med i nyhederne og har nok også mere tid, lyder forklaringen fra indehaver af AmagerNyt, Peter Kristensen.

    Da krisen for alvor tog fat, besluttede han sammen med medindehaver Thomas Thorndal at give de lokale erhvervsdrivende i Dragør mulighed for at lægge gratis reklame op i facebookgruppen DragørNyheder.

     – Det var selvfølgelig et dilemma, fordi vi lever af annonceindtægter. Hvad ville vores faste annoncører sige til, at det, de betaler for, nu var gratis for nogle andre?

    Opslag femdoblede omsætning

    Omvendt får de betalende annoncører naturligvis stadig en helt anden og større eksponering, konstaterer Peter Kristensen:

    – Vi besluttede at åbne op for gratis reklame i facebookgruppen DragørNyheder, fordi vi gerne ville støtte de lokale i en svær situation og sende et signal om, at vi som lokale må stå sammen.

    Flere af Dragørs lokale virksomheder har benyttet sig af tilbuddet om gratis reklame. En af de virksomheder, der har haft stor glæde af det, er vinfirmaet Vinomani, som lagde et tilbud op i facebookgruppen og håbede på at få afsat 50 kasser vin, men i stedet endte med ordrer på et sted mellem 200 og 250 kasser.

    Ny vinkel på advertorial gav opmærksomhed

    Haitham Mosleh, der forpagter Dragør Badehotel, er en af de annoncører, der forud for krisen havde tegnet en annoncekampagne hos AmagerNyt. Også han har haft glæde af at annoncere under krisen:

    – Jeg nåede lige at få lavet en advertorial om forårets og sommeren arrangementer, da de måtte aflyses. Det var bittert, men så blev vi tilbudt i stedet at bruge annoncepladsen på at reklamere for vores takeaway, hvilket har betydet, at vi er nået meget bredere ud, end vi ellers ville have haft mulighed for.

    Af hensyn til Haitham Mosleh og andre betalende kunder har Peter Kristensen og Thomas Thorndal valgt, at muligheden for at reklamere gratis i den lokale facebookgruppe DragørNyheder stopper pr 17. april. Herefter vil kun de virksomheder, der i forvejen er betalende annoncører i AmagerNyt, den næste måned stadig kunne lave deres egne opslag i facebookgruppen en gang om ugen og reklamere for eksempelvis ugens takeaway menu, lækkert forårstøj, en ny cykel, blomster, dagligvarer eller noget aktuelt fra ejendomsmægleren.

    Hvordan er du relevant lige nu?

    At annoncere under en krise giver selvsagt en stærk synlighed, både fordi, der ikke er ret mange, som gør det, og fordi man som virksomhed fremstår særligt overlevelsesstærk. Særligt relevante er eksempelvis de historier, der handler om noget, en virksomhed har gjort for at klare sig bedre gennem krisen. De historier kan være en inspiration for andre. I højere grad end nogensinde handler det om, at du som virksomhedsejer spørger dig selv: ”hvad kan jeg give mine kunder, som rækker ud over selve mit produkt og er relevant lige nu?”

    Tænk i muligheder

    Er du revisor, kan du måske rådgive om de forskellige hjælpepakker. Er du ejendomsmægler ved du noget om, hvordan man skal forholde sig på boligmarkedet lige nu. Driver du en restaurant, der har omstillet sig til takeaway, kan du fortælle om den proces, og har du en tøjforretning, tilbyder du måske nogle andre services under krisen, som for eksempel hjemmelevering. Har du en smykkeforretning ved du garanteret, hvorfor guld eller diamanter lige nu er en god investering.

    Alternativt kan det være, du har nogle planer, der peger ud af krisen. Er du gået sammen med fem andre forretninger om et sommerarrangement, hvor I viser tøj, solbriller og der er vinsmagning, så virker I ligeledes fremadsynede, og er der noget, vi har behov for lige nu, er det at blive mindet om, at kriser ikke varer for evigt. 

    Er du i tvivl om, hvordan du kan markedsføre din virksomhed på AmagerNyt, så kontakt os. Vores journalister har flere års erfaring med at vinkle kundebetalt indhold, fra blandt andet Dagbladet Børsen, GN Hearing, Aller Media og mange flere større medier.

    Læs også:

    Must Read