”Jeg er udlært – og så har jeg job hos Københavns Håndværker Service!”

Sådan siger den 21-årige Franco Wulff, som netop har overstået sin svendeprøve på KBH Next i Glostrup. Svendeprøven er overstået med et flot resultat, og nu venter et job som murersvend hos Nikolaj Karlsson og Københavns Håndværker Service (KHS).

Franco Wulff har netop overstået svendeprøven og fast job hos Københavns Håndværker Service venter forude. Privatfoto

Af Henrik Hvillum

Til enhver eksamen hører god forberedelse, og Franco og hans kollegaer har allerede ”timet an”, målt op og valgt deres projekt, som er udvalgt indenfor hver enkelt studerendes fagområde. I Francos tilfælde skal han stable sten og mure en væg op med hul til et vindue. Som en ekstra opgave skal der laves en lysning, så det pågældende værelse eller rum bliver så lyst som muligt. Og er arbejdet gjort godt nok, venter der ham forhåbentlig en flot karakter på 12-talsskalaen.

”Hvis man laver en helt fejlfri opgave, får man guldmedalje, som er en særlig udmærkelse, så der er nogle goder og noget at stræbe efter, hvis man får 10- og 12-taller. Der er lidt tid imellem, at de helt høje karakterer uddeles, for arbejdet skal jo være helt fejlfrit. Der bliver uddannet to hold om året, og i alt bliver der måske givet én guldmedalje pr. hold i gennemsnit. Man får jo, hvad man selv yder, og det er meget konkret og fysisk at se resultatet af projektet”, forklarer Franco Wulff.

Når eksamen går i gang, har man 25 timer til at få det færdigt. Og det er ikke ret længe, hvis man spørger lærlingene, som skal igennem prøven. Derfor bliver arbejdsdagene ofte lidt ekstra lange, både tidligt om morgenen og efter normal fyraften. Derudover er det vigtigt, at man ikke spilder tid på at skaffe materialer undervejs, så man ikke går i stå midt i det hele.

Der er ikke to dage, der er ens

Som nævnt er Franco Wulff garanteret en stilling som murer hos KHS, nu hvor han er udlært. Og han glæder sig til at fortsætte hos den virksomhed, hvor han har stået i lære. Det er altid rart at have et fast job, men den unge lærling er også glad for den afvekslende hverdag, han tilbydes i KHS. Meget af arbejdet er såkaldt servicearbejde, altså vedligeholdelse, så man kommer ofte rundt til 3-4 kunder på en dag, og det betyder, at hverdagen aldrig er kedelig og forudsigelig, siger han:

”På den ene side kommer man måske ikke ind i en rytme med det enkelte projekt, men på den anden side bliver opgaverne meget afvekslende, og man skal ofte tænke selvstændigt og finde de rigtige løsninger selv. Og så møder man jo alle slags mennesker, så der er ikke to dage, der er ens. Du ved aldrig, hvad der venter dig, når du står op om morgenen, og det kan jeg godt lide.”

Københavns Håndværker Service er som bekendt fem forskellige håndværk samlet i ét firma, og det fungerer rigtig godt, når man er murer. Kommunikationslinjerne er bare nemmere og fungerer bedre og hurtigere, når alle faggrupper har den samme arbejdsgiver.

”Hvis vi har en større sag som et badeværelse, kan vi f.eks. bare ringe til en VVS’er fra firmaet, så kommer de stort set med det samme. Jeg tror også, at kunderne er glade for det, fordi det er nemt at få fat på en anden håndværker, hvis der er sket en fejl eller hvis noget skal laves om. Så er kollegaen kun et opkald væk, og samtidig ved folk, at vi kan lidt af det hele”, slutter den kommende murer Franco Wulff.