Kronprinsen indvier Lufthavnens nye Finger E

Fremtidens Lufthavn tager form. I dag kunne H.K.H. Kronprinsen indvie det største byggeri i nyere tid i Københavns Lufthavn: en 36.000 m² stor Finger E med masser af plads til de rejsende, nye gates til flyene, en ny paskontrol og et imponerende kunstværk – Danmarks største glasmosaik, skriver lufthavnen i en pressemeddelelse.

Foto: Københavns Lufthavn

Omkring 250 gæster fra flyselskaber, politi, politik, byggebranche, myndigheder, kulturliv og lufthavnen deltog, da årtiers største byggeri i Københavns Lufthavn i dag blev indviet med det traditionelle snoreklip af H.K.H Kronprins Frederik.

Administrerende direktør Thomas Woldbye takker varmt Kronprinsen for tilstedeværelsen ved åbningen af det nye terminalbyggeri.

”Der er faktisk tradition for Kongelig deltagelse ved de helt store bygge-begivenheder her i lufthavnen. Kong Frederik den 9. indviede Terminal 2 i 1960. En lidt yngre H.K.H. Kronprins Frederik indviede Terminal 3 i 1998. Nu er turen kommet til dette – synes vi selv – meget smukke, nordiske og funktionelle terminalbyggeri,” siger Thomas Woldbye og forklarer:

”Med Finger E runder vi en afgørende milepæl i arbejdet med at skabe en bæredygtig fremtidens lufthavn til gavn for Danmark. På verdensplan ser vi i de kommende årtier frem mod en vækst i antallet af flyrejsende. Her er det vores samfundsopgave som lufthavn at skabe plads til at udenlandske forretningsfolk, turister og f.eks. studerende kan komme til Danmark – og at vi selv kan rejse ud i verden,” siger Thomas Woldbye.

Han understreger at fremtidens vækst skal følges af ambitiøse mål om klima og miljø. For eksempel er selve lufthavnen med et certificeret klimakompensationsprogram CO2 neutrale fra i år.

”Med den grønne omstilling af luftfarten arbejder vi hen imod til både mindre støj og mindre udledning. Vores eget mål er at være helt uden CO2-udledning i 2030 og samarbejde med flyselskaberne om at reducere flyenes udledning med 30 procent. Derfor skal der forskes og udvikles i de kommende årtier,” understreger Thomas Woldbye.

Foto: Københavns Lufthavn

Vækst og klima går hånd i hånd
I forbindelsen med åbningen er der også taler af blandt andre Københavns Overborgmester Frank Jensen.

”Københavns Lufthavn er afgørende for ikke blot hovedstaden og Sydsverige, men for hele Danmark. Som et lille land er vi helt afhængige af gode forbindelser mellem hele Danmark og til resten af verden – og det gælder også flyforbindelser,” siger overborgmester Frank Jensen, der samtidig kvitterede for, at Københavns Lufthavn lader vækst og klimamål være to sider af samme sag.

”Gennem kompensationer vil Københavns Lufthavn som virksomhed allerede i år være CO2-neutral. Det er godt. Målet om at blive en helt fri for CO-2 udledning i 2030 er ambitiøst. Det ser vi frem til at samarbejde om,” siger Frank Jensen.

Arkitekt og tv-vært Ane Cortzen var også en af talerne til åbningen og talte om lufthavne og arkitektur.

”Guderne skal vide, at der er masser af eksempler på lufthavne rundt omkring, hvor man har valgt robuste, men tarvelige materialer. Steder, hvor man ikke kan komme hurtigt nok væk. Rum, hvor alle krav er opfyldt, men sjælen ikke kan finde hvile. Men her hæver Københavns Lufthavne sig op – som de altid har gjort – og sætter helt nye standarder for rummets kvalitet,” konstaterer Ane Cortzen.

Foto: Københavns Lufthavn

Danmarks største glasmosaik
Kunsten i det nye terminalbyggeri står en af landets mest anerkendte yngre kunstnere for. Alexander Tovborgs værk ”Sfinks og natur” er en imponerende 22 x 6 meter glasmosaik skabt til vinduespartiet i den nye paskontrol, der er en del af Finger E byggeriet.

“Jeg spurgte mig selv, hvilket dyr der bedst kan relatere til en lufthavn. Svaret er Sfinxen. Så mange spørgsmål: Huskede jeg mit pas? Hvornår går mit fly og fra hvilken gate? Jeg havde lyst til at lave en parallel til en fabel, som alle mennesker kan forholde sig til. Halvt dyr og halvt menneske, halv kvinde og halv mand. Sfinxen er forankret i europæisk kultur og udsprunget fra oldtidens Assyrien og Egypten. Det gør den til et symbol, der forbinder kulturer,” siger Alexander Tovborg om opgaven.

De rejsende kan få syn for sagen, når Finger E tages i normal drift allerede den 6. juni når det første SAS-fly ankommer klokken 10:30.

Fakta om Finger E

  • Den 4. juni åbnes første etape af Finger E med otte gates, en ny paskontrol, åbne og lyse passagerområder og en ny kontorbygning, der skal rumme blandt andet politiets medarbejdere og teknisk personale og udstyr.
  • I 2020 åbnes yderligere 8.000 m² med tre nye fleksible busgates og to nye brobetjente gates. til de store fly på de lange distancer.
  • Samlet investerer CPH knap to milliarder kroner i opførelsen af Finger E.
  • I dag er der fra København direkte ruter til 180 destinationer, heraf 40 til rejsemål udenfor Europa.
  • Finger E er også helt afgørende for, at lufthavnen kan gå i gang med et endnu større byggeri – en 80.000 m2 udvidelse af terminalerne mellem Gates B og C.
  • Fem busgates kan nu flyttes fra bunden af terminalen ved Finger C ud til den nye Finger E. Det frigiver plads til det kommende terminalbyggeri og ikke mindst en markant udbygning af bagageudleveringen. Området til bagageudleveringen bliver mere end dobbelt så stort som i dag.

Kilde: Københavns Lufthavn

 

Seneste artikler

 

Fik du læst?